
Követeléskezelési 1×1
Sajnos előfordul, hogy
önnek vagy a cégének kintlévősége keletkezik és az adós nem tudja, vagy
esetenként nem akarja rendezni a tartozását. Nem új-keletű dolog a
kintlévőségek behajtására szakosodott cégek létezése. Nemcsak a filmekből,
hanem a hétköznapokban is hallhattunk olyan társulásokról, akik illegálisan
foglalkoztak követelések behajtásával. A 90-es években kezdték meg működésüket
a követeléskezelésre szakosodott, legálisan, törvényi keretek között működő
cégek. Követeléskezelést napjainkban magánszemélyként és cég képviselőjeként is
kérhet.
A legális
követeléskezelés célja, hogy az adóst ne lehetetlenítsék el, további
tevékenységét folytatni tudja, de a fennálló tartozás rendezve legyen. A
követeléskezelő cégek mindig a megbízó által meghatározott feltételek szerint
teljesítik a tartozás behajtását, részletekben, egy összegben, kamatokkal
terhelten, vagy különböző kedvezményekkel, engedményekkel.
Hazánkban még nincs
kialakult kultúrája a követeléskezelésnek.
1. A megfelelő
kintlévőség-kezeléshez elengedhetetlen lenne, hogy a cégek a partnercégeiket
szerződéskötés előtt monitorozzák, ismerjék azok fizetési szokásait,
árbevételeit, valamint egyéb gazdasági és pénzügyi körülményeit. Sajnos ezzel
az esetek túlnyomó többségében már csak akkor foglalkoznak, amikor megtörténik
a baj és felhalmozódnak a fizetési hátralékok.
2. Manapság már olyan
komoly informatikai háttér áll a cégek rendelkezésére - például számlázó
szoftverek, melyek jelzik a fizetési határidőket -, hogy rövid határidőn belül
tud a cégvezető, vagy a pénzügyi osztály a fennálló tartozásról értesülni. Így,
ha a rendelkezésre álló határidőn belül nem történt meg a számla kiegyenlítése,
akkor azonnal lehet a partnertől érdeklődni a nemfizetés okáról.
3. Amennyiben bebizonyosodik,
hogy nem hibás teljesítés vagy adminisztrációs hiba történt, akkor a cég
javasolhat az adós számára megoldásokat, például részletfizetést is az adósság
rendezésére.
A hazai gyakorlatban a
cégek hosszabb időt hagynak a tartozások teljesítésére és gyakran olyan sokáig
húzzák a behajtás megkezdését, hogy kicsúsznak a határidőből, ugyanis a
kintlévőségek megtérülési esélye az idő múlásával egyre csökken, ráadásul öt év
után el is évül, kivéve, ha pert indít a cége az adós ellen.
Mikor tudják munkájukat megkezdeni a követeléskezelők?
Ha ön vagy a cége úgy
dönt, hogy követeléskezelő céghez fordul, akkor első lépés a megbízás
létrejötte után, hogy átadja a szükséges adatokat, a követelés jogosságát
alátámasztó dokumentumokat a követeléskezelést végző cég részére.
Ezt követően kezdődhet
meg a követelés behajtásának folyamata a vonatkozó jogszabályok, illetve MNB
ajánlása alapján.
Az első lépés a
felszólító levél kiküldése az adósnak az adósságrendezésre történő
figyelmeztetéssel.
Amennyiben ez nem jár
sikerrel, akkor következik a telefonos, majd személyes megkeresés. Ha
egyik formula sem teljesül a szerződés szerint meghatározott számú, többszöri
megkeresésre sem, akkor kerülhet sor a jogi eljárás kezdeményezésére és a
bírósági úton történő behajtásra.
Bár a követeléskezelésnek
ezen szakasza már nagyobb kihívások elé állítja cégünket, ugyanis számos
adatvédelmi szabály nehezíti a követeléskezelők munkáját, azonban
ez számunkra nem jelenthet problémát a hatékonyság szempontjából.